تکنيک هاي حفظ وفاداري مشتري در کسب و کارها : در دنياي امروز مصرف کنندگان ازهوش فناوري بالايي برخوردار هستند وانتظارات ويژه اي از فروشندگان دارند. به همين دليل است که تنها کليد ما براي موفقيت در وفادارکردن مشتريان تکنيک درگيرکردن افرادباکسب وکارهاست. درگير کردن افرادراههاي زيادي دارد که در ذيل به برخي ازآنها اشاره هايي مستقيم و غير مستقيم ميکنيم.:
0 – پيام رساني خود را شخصي سازي کنيد و درراستاي خواسته هاي اطلاع رساني کنيد.
در دنياي امروزارسال پيامهاي ثابت وکاملا تبليغاتي باعث شکست خوردن بازاريابي پيامکي ما ميشود. مشتري امروزي به ايميلها،پيشنهادها،پستهاي اينترنتي و به طورکلي پيامهايي که از نظر زمان ومحتوايي متناسب با ويژگيونيازهاي شخصيش باشد، بهتر پاسخ ميدهد.
1 – حتمن به مشتريان خود اشانتيون بدهيد.
اين مساله به شما کمک ميکند تا بتوانيد به مشتريانتان اجازه بدهيد تا قبل از خريد محصول بتوانند به طور کامل از تمامي خدمات ارايه شده توسط شما استفاده کنند و در صورتي که تمايل به خريد انها افزايش پيدا کرد و به اين اطمينان رسيدند که ميتواند جايگزين سيستم هاي قبلي و دستي شان شود و يا مي تواند به طور کامل در سازمان پياده سازي شود را با آرامش خاطرخريدکنندو ازاستفاده بهينه از اين ابزارلذت کافي را ببرند و تبديل به يکي از ابزار هاي فروش شرکت به عنوان معرف شوند. .
2 – کلاس هاي آموزشي رايگان و صندلي تجربه برگزار کنيد.
3 – کارگاه هاي کوچک برگزار کنيد.
– برگزاري اين کارگاهها تقريبا همانند مثال بالا ميباشد – با اين تفاوت که از اساتيد به نام در حوزه هاي مرتبط استفاده ميکنيد و اين موضوع منحصرا در ارتباط با ابزار مشتري مداري شما نميباشد.
4 – از باشگاه مشتريان استفاده کنيد.
مشتريانتان در اين باشگاه قرار دهيد و به صورت کاملا عملي نحوه استفاده از ابزار را اموزش دهيد. ابزار هايي که شما در سيستم باشگاه مشتريان در اختيار داريد شامل :
نظرسنجي – قرعه کشي –مديريت تماس ها – پيام رساني مناسبتي – پيام رساني با مضمون تشکر – پيام رساني هاي تبليغاتي – شبکه سازي مشتري – گروه بندي و اجراي پلکان هاي امتيازي و …
5 – محصول و خدمات خود را در کنار يک خريد ديگر به مشتري ارائه دهيد
– به عنوان مشاور در کنار مشتريانتان باشيد و در صورت وم ابزار را در سازمانشان پياده سازي کنيد.
6 – در خريد هاي بزرگ توسط مشتريانتان هداياي بزرگ بدهيد
– زيرا اين موضوع در چشم مشتري بسيار بزرگ جلوه ميکند و در نهايت اين شما هستيد که سود نهايي را ميبريد.
7 – شعار (( يکي بخريد و دوتا ببريد )) در بعضي مواقع و زمان هاي خاص نتايج درخشاني دارد.
8 – براي محصولات ارائه شده توسط خودمان کارت هاي قرعه کشي در اختيار مشتريان قرار دهيم.
9 – شعار دوم براي جذب مشتري و وفادار کردن او اين است که به مشتري بگوييد :
((امروز بخريد و در طول زمان توافق شده هزينه آن را پرداخت کنيد))
10 – محصولات دسته بندي شده
هرچند که باهم تفاوت دارند را با يک بسته بندي دراختيار مشتري قرار دهيد اينکار در شرايطي جوابگو است که يک محصول فروش کمتري به نسبت کالاهاي ديگر دارد.
11 – تکنيک بيش فروشي فراموش نشود.
شمادر زمانيکه مشتري درحال خريدمحصول است محصولات جانبي را که سوداصلي همراه آن است رابه مشتري ارائه دهيد در اين شرايط احتمال تجربه فروش،بالاتر است.فروشندگان تلفن همراه جزو قهارترين افراد در حوزه فروش لوازم جانبي هستند.
12 – اطلاعات خود را درخصوص کالا و خدماتتان به صورت خلاصه و مفيد در اختيار افراد قرار دهيد.
با اينکارباعث رنجش خاطر آنان به علت ذيق وقت نشويم زيرا اين اطلاعات ميتواند همراه با بروشور نيز به مشتريان انتقال داده شود.
13 – تکنيک استفاده از خدمات پس از فروش.
خدمات خود را بسيار گسترده کنيد و تا حد امکان رايگان خدماتتان را ارائه دهيد.
14 – به مشتريانتان اجازه دهيد تا سريع ، ساده و ارزان با شما در تماس باشند.
15 – کالاهايتان را به زيبايي طراحي کنيد.
محصولاتتان در بسته بنديهاي اختصاصي قرار دهيد- اينکار شايد هزينه برباشداما باعث جذابيت و دليلي براحترام براي مشتريان ميباشد.
16 –خريداردرخواست هاي مشتريانتان باشيد.
شما ميتوانيد با تکنيک پرسش از نمونه سوالات زيربه گوشه اي از درخواست هاي مشتريانتان برسيد تا بتوانيدآنها را رفع و رجوع کنيد.
17 – آسايش و آرامش خريد را براي مشتريانتان محيا کنيد.
يکي از تکنيک هايي که براي مشتريان اهميت دارد اين است که بهترين بسته هاي پيشنهادي را براي او در نظر بگيريم. هم از لحاظ اقتصادي و هم ازنگاه کاربردي و ارزشي،زيرا شما با اينکارانتخاب محصول را براي مشتري آسان نموده ايدو برابربا نيازهايش خواسته هايش راشخصي سازي کرده ايد.
18 – راه و روش وفادار کردن مشتريانتان را برمبناي تجربيات مشتري قرار دهيد.
امروزه مشتريان بر مبناي طيف گستردهاي ازالگوهاوخط مشيهارفتارميکنند. براي حفظ رقابتپذيري،راهبردشما بايد اين قابليت راتشخيص دهد وخودرا باآن همگام سازد.
19 – تکنيک استفاده از ابزارهاي گفتگو مانند چت براي برقراري ارتباط با مشتريان بهره بگيريد.
يکي از بهترين تکنيک هاي وفادار کردن مشتريان استفاده از ابزارهاي چت و گفتگو است. با استفاده از اين ابزار رابطه کسب و کار با مشتري حفظ و تقويت ميشود. طبق تحقيقات موسسه فارستر بيشتر مشتريان دوست دارند که پاسخگو مستقيم سوالاتشان يک فرد باشد تا يک ماشين يا يک ربات. دليل اصلي اين علاقه مندي هم اين است که باعث ايجاد ارتباطي دوسويه با مشتري ميشودو امکان پاسخگويي سريع را با مشتريان ميدهد و نحوه استفاده ازآن نيز بسيار ساده است.
درباره این سایت